Riihimaen Lasi

リーヒマンラシのフィンランドのガラス工場は1910年に設立されました。設立の当初は工場は外国人労働者で占められていました。すぐに工場はガラス市場の中で大きな工場となり、日常使いのグラスボトルやクリスタルを中心に生産する事になります。また、そのアートグラスデザインにおいても有名となりました。

リーヒマンラシの工場はアーティストとデザイナーの協業を始めた最初の工場です。アーティストの作成するアートオブジェとしてのグラスはブランドを国際的に有名にしました。同時に美しい日常使いのグラスアイテムの製造も続けました。

1940年も終わりになるとリーヒマンラシはヘレナ・ティネルやナニー・スティル等たくさんのデザイナーを雇い始めます。その他のデザイナーにはタマラ・アラディン(1959年より)やエルッキタピオ・シイロイネン(1964年から)が含まれます。

1960年半ばになるとノルディック地方でリーヒマンラシのガラス生産は一番大きくなります。1000人以上の従業員を抱え、15以上の国に製品を輸出し始めました。リーヒマキはその花瓶で有名になり、その色において国際的な評価を高める事になります。

ヘレナ・ティネルによるアウリンコプッロ(Sun Bottle) ベース1964年〜74年に作られその時代を象徴するデザインです。その他のリーヒマンの有名なデザインはナニー・スティルのハーレキイニやグラッポニア(Harlekiini and Grapponia)のシルーズやエルッキタピオ・シイロイネンのカスペリやジェスペリ(Kasperi and Jesperi)シリーズが挙げられます。

リーヒマンのアートガラスアイテムは多くの需要があっても高い生産コストと押し寄せる安い輸入のグラスのため決して利益の上がるモデルではありませんした。残念な事に、1970年には幾度かの倒産の危機を迎えますが、コスト削減等によって1990年まで操業を続けます。しかしながら1990年には経済のプレッシャーから工場を閉鎖してしまいます。現工場跡地にはガラス美術館が建っています。

リーヒマンラシはフィンランドグラスアイテムの黄金期を支えた最も重要な工場の一つです。彼らの製品はとてもすばらしく、現在もいろいろな人から愛されている事がその証明の一つだと考えます。

Erkkitapio Siiiroinen

Erkkitapio Siiiroinen

Nanny Still

Nanny Still

Harlekiini

Harlekiini

Grapponia

Grapponia

Kasperi

Kasperi

Sun bottle

Sun bottle

 

 

 

 

 

 

 

 

Riihimäen Lasitehdas eyecatcher

 

 

Riihimaen Lasi

Riihimaen Lasi was a Finnish glass factory founded in 1910. At that time most workers in the glass industry were foreigners, and Riihimaen Lasi was born out of the wish to establish a fully Finnish run glass factory. Riihimaen Lasi soon grew into one of the biggest factories with a whole glass community around it. Quantity wise Riihimaen Lasi`s main products were mass produced daily glass items such as glass bottles, and crystal, but it was especially renowned for its art glass designs.

Riihimaen Lasi was the first glass factory to start continuous cooperation with artists and designers. The connection to artists was usually born out of the design competitions organized by the company. Artists created mostly showy art objects, which brought the company international recognition, but they also designed beautiful mass produced everyday glass items.

At the end of 1940s Riihimaki started to hire many permanent designers, including Helena Tynell and Nanny Still. Other designers working permanently for the company included Tamara Aladin (from year 1959) and Erkkitapio Siiroinen (from year 1964).

In the middle of 1960s, Riihimaen Lasi`s glass production was the largest in the whole of Nordic countries. There were over 1000 employees working in Riihimaki, and the company`s products were exported in over 15 countries. Riihimaki was famous especially for its vases, which were also internationally admired for their vibrant colours. Aurinkopullo (Sun bottle) vase by Helena Tynell was one of the most famous designs of that time and in production 1964-1974. Other Riihimaen Lasi classics include Nanny Still`s Harlekiini and Grapponia series`, and Erkkitapio Siiroinen`s Kasperi and Jesperi series.

Even if there was a lot of demand for Riihimaen`s art glass items, art glass was not financially profitable due to the high production cost and due to the mounting pressure created by cheap, imported glass. Unfortunately already at the end of 1970s, Riihimaki experienced severe difficulties, but with some cutbacks the factory still managed to continue operation until year 1990. In 1990 the economic pressures became too much, the factory was forced to close down. Today there is a glass museum in operation at the factory location.

Riihimaen Lasi was one of the most important factories of the Golden age of Finnish Glass. Riihimaen Lasi`s products were truly stunning, and I am glad that the items produced at Riihimaki are still loved by so many.

Sources: Maailman kaunein: Suomalaisen lasin kultakausi 1946-1965.